Туризм підхопив коронавірус: що чекає на мандрівників і галузь в цілому?
Операція-“евакуація”
Китайський вірус завдав нищівного удару по туристичній галузі. За словами глави Всесвітньої ради з подорожей і туризму Глорії Гевари, через коронавирус збитки туристичного сектору складуть не менше 22 млрд доларів. Але, оскільки цей прогноз давався до того, як країни одна за одною позачиняли кордони, швидше за все, майбутнє туризму буде ще більш сумним.
Для українських туристів, які перебувають за кордоном, таке закриття обернулося чималим стресом. За повідомленнями ЗМІ, тільки в Єгипті “застрягли” тисячі наших співгромадян (питання про те, навіщо вони туди летіли в ситуації, що склалася, залишимо за дужками), з них 750 знаходилися на карантині.
Українці по всьому світу почали вирішувати ці питання, як могли: поки одні справлялися своїми силами, інші записували відеозвернення до президента.
При цьому, влада спочатку намагалася дистанціюватися, роблячи заяви в дусі “вирішуйте свої проблеми самостійно”.
Нарешті, українських туристів, яким скасували рейси через закриття авіасполучення, таки почали вивозити. З Єгипту один за іншим полетіли літаки SkyUp Airlines…
За словами глави МЗС України Дмитра Кулеби, на Шрі-Ланці застрягло 105 громадян України, хоча насправді їх було явно більше.
Щодо евакуації українців з Польщі. Завдяки домовленостям наших прикордонників з польськими, українські автобуси заїжджали до Польщі, забирали наших людей і перевозили їх на територію України.
Турфірмам не позаздриш
Сьогодні туристичному бізнесу не позаздриш – і це ще слабо сказано. Співробітники компаній працюють в постійному стресі, день і ніч спілкуючись зі стурбованими клієнтами. Менеджери “на нервах”, і це відчувається і по тону, і по тексту.
– Мало того, що клієнти і без того в паніці, так ще і ЗМІ підливають масла у вогонь, – поскаржилися в одній зі столичних турфірм. – Наприклад, після відеозвернення туристів з Єгипту почали писати, що SkyUp кинув всіх і не збирається нікого вивозити. але це неправда. Туроператори дійсно скасували тури, але не скасували вивезення українців. Просто було розпорядження влади для початку вивезти іноземців, щоб ті могли перетнути кордон далі і повернутися додому. А потім почали вивозити наших. Літаки туди летіли порожні, а назад – з людьми, і абсолютно всі витрати лягли на плечі операторів.
Але якщо з чартерами хоч якось розібралися, то з регулярними рейсами вийшла повна засада. У складі пакету іноді є регулярні рейси, і після того, як їх скасували, люди застрягли в самих різних країнах. І навряд чи в цьому можна звинувачувати одних лише туроператорів.
При цьому МАУ продавали квитки на останні рейси за такими цінами, що очі на лоб полізли не тільки у туристів, а й у бувалих операторів. Турфірми сподіваються, що коли все вляжеться, з недобросовісним перевізником розберуться компетентні органи.
Що буде з туризмом
Турфірми день і ніч заспокоюють туристів, а самі живуть в очікуванні колосальних збитків. Учасники ринку, з якими вдалося поспілкуватися, в один голос говорили про те, що ринок чекає низка банкрутств, після чого на “розчищеному полі” виникнуть нові гравці.
Було висунуто і конспірологічну версію у вигляді питання: а чи не для того підігрівається паніка, щоб “звільнити” ринок?
Економісти кажуть, що поки про поголовне банкрутство говорити рано, але те, що багато хто цей колапс не переживе – не викликає сумнівів.
– Очевидно, що карантин і вжиті заходи сильно вдарять по всій сфері послуг, – говорить економіст Владислав Банків. – В першу чергу, крім туроператорів і турагенцій, постраждають авіакомпанії і готелі.
Про те, що “світовий форс-мажор” влетить авіакомпаніям в копієчку, раніше заявила Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA). Вона оновила свій прогноз по збитку, який коронавірус може завдати індустрії авіаперевезень. За оцінками експертів, втрати в сфері пасажирських авіаперевезень можуть досягти до кінця 2020 року $ 63 млрд, а в разі реалізації песимістичного сценарію – 119 млрд доларів.
У всій цій “бочці дьогтю” є й чайна ложка меду: в України з’явився черговий примарний стимул для розвитку внутрішнього туризму. На думку економіста Андрія Мартинюка, паніка і небажання їхати далеко від будинку, які триватимуть ще деякий час після закінчення карантину, просто примусять українців до туристичних поїздок по Україні. Правда, доведеться вкласти чимало грошей у дороги та інфраструктуру, інакше бажання подорожувати по рідній країні пропаде, ледь зародившись.
Компетентно
“Це потрібно просто пережити”
– Турист – це споживач, який не хоче, та й не повинен вникати в процес зайвої для осмислення сфери діяльності. Для туриста все просто: я купив тур, він не відбувся, значить, за законом я можу повернути гроші, – роз’яснює директор туристичного агентства In Tour Наталія Коломийчук. – Юридично – так. А фактично ми маємо безпрецедентний випадок. Тож, давайте розбиратися.
При покупці туру турист має право повернути гроші за умови ануляції даного туру оператором. В умовах форс-мажору всі витрати лягають на туриста. У нас форс-мажор як би є, але він не оголошений. В Указі президента України №87 / 2020 ми читаємо про закриття з 17 березня на два тижні пунктів пропуску через український кордон для здійснення регулярного пасажирського сполучення, а також заборона на два тижні на в’їзд іноземцям. Тобто фактично ми отримуємо закриття кордонів і надзвичайний стан, але регулювання і фінансова відповідальність лягає цілком на туристичну галузь. Причому, без будь-яких дотацій. Плюс оператори повинні повернути за свій рахунок усіх громадян, вивезених ними за кордон, а це велика кількість літаків, які летять в одну сторону порожніми, а, значить, збиткові рейси (за сезон таких передбачено два – перший і останній).
Важливо згадати, що туристична галузь працює трохи інакше, ніж багато хто собі уявляє. Туроператори укладають міжнародні договори з курортами, готелями, компаніями на сезон вперед. Чартерна програма (літаки, якими ви літаєте в пакетні тури) так само планується на сезон вперед і оплачується таким же чином. Саме тому стали такі цікаві тури по ранньому бронюванню – планова продаж, що тримає галузь на плаву. Словом, туроператор – це величезна машина з упором на попереднє планування і оплату за існуючими договорами, витрат на офіси, персонал, літаки і так далі.
І ось відбувається непередбачена ситуація довжиною мінімум на п`ять тижнів. Ми отримуємо касовий розрив, який нічим покрити. У разі банкрутства компанії, повернення грошей за оплачені тури здійснюється в межах статутного фонду компанії, але з досвіду великих збанкрутілих компаній можна зробити висновок, що цей процес досить проблемний.
Саме тому оператори пропонують не повернення грошей в повному обсязі, а перенесення туру на більш пізні дати, за ціною онлайн. Це допоможе уникнути краху. Тим більше, що в туризмі існує сезонність: один і той же готель коштує по-різному в різні пори року.
Для тих туристів, які не згодні або не можуть перенести тур, можливий варіант: заморозити гроші до того моменту, поки вони будуть готові відновити пошуки нового туру. Зауважу, звертатися в суд, крім того, що дорого, ще й марно, оскільки безперспективно.
На закінчення хочу сказати, що ми всі зараз будемо зазнавати збитків, мало хто буде заробляти. Наприклад, я точно розумію, що мінімум два місяці повинна буду платити оренду, податки і зарплати, але мій прибуток в кращому випадку буде нульовим. І так у багатьох з нас. Але це потрібно просто пережити. Запевняю всіх, що туристична галузь робить все можливе, щоб наша з вами свобода пересування збереглася.
Наталія Мічковська (скорочено)